keskiviikko 21. huhtikuuta 2021

Pienet JonSukat


"Maan väkevässä tuoksussa kevät,
lintujen kehtolaulu kaikkialla,
puhkeavissa silmuissa uusi elämä.
Jumalan luomistyö
käärössä käsivarsilla."

-Marjatta Säkkinen-


***

Suvun uusimmalle tulokkaalle pienet JonSukat. ❤

tiistai 30. maaliskuuta 2021

Riddari

 



Sain vihdoin tehtyä itselleni islantilaisneuleen. Vaikka en kyllä oikein tiedä voiko puhua islantineuleesta, kun lanka ei ole islantilaista vaan ihan vaan Novitaa, mutta puhunpa silti.. Mun oli tarkoitus aloittaa islantilaisneule heti joululahjaneuleiden jälkeen, mutta en osannut päättää mallia, en saanut aikaiseksi hakea islantilaista lankoja ja aina vaan ehti uusi työ puikoille.. Lopulta päätin, että Novitan langat saa kelvata kun niitä saa melkein mistä vaan ja niin sain vihdoin aloitettua..

Koetilkun neulomisesta viimeisen langan päättelyyn meni 18 päivää, vaikka välillä tulikin useamman päivän tauko kun pääsi lanka loppumaan. 

Ohjeessa paita neulottiin alhaalta ylös, mutta minä neuloin ylhäältä alas. Kirja vain väärin päin, kavennukset lisäyksinä ja lisäykset kavennuksina, pientä pähkäilyä missä vaiheessa silmukoita pitää olla minkäkin verran ja hyvin onnistui. Tykkään kovasti! ❤

Ohje: kirjasta "Islantilaisia neuleita", malli Riddari.

Langat: Novita 7-veljestä

lauantai 20. maaliskuuta 2021

Vinoraitasukat

 

Vinoraitasukat pojalle.  En löytänyt äkkiseltään tällaisiin mitään ohjetta ja kantapään jälkeiset kavennukset aiheutti aika tavalla ajatustyötä. En ihan ehtinyt kahden sukan aikana keksimään kavennusten ideaa joten kuviossa niillä kohdin pientä virhettä. Täytynee etsiä vielä paremmin josko näihin löytyisi oikein ohje, tai tehdä uusi kokeilu omin päin.. :D

keskiviikko 10. maaliskuuta 2021

Häävalssi-sukat

Yksi päivä töissä huomioni kiinnitti telkkarissa vilahtaneet kirjoneulesukat ja jäin hetkeksi katsomaan ohjelmaa. Viereen pysähtynyt työkaveri tunnisti villasukat Niina Laitisen suunnittelemiksi ja hänellä sattui olemaan kirja missä noiden kyseisten sukkien ohje on.. Sain kirjan lainaan, mutta puikoille päätyi lopulta aivan eri sukat.. :D

En tykkää neuloa kovin ohuesta langasta, ja siksi ne telkkarissa vilahtaneet upeat kirjoneulesukat eivät lopulta minun puikoille päässeet. Nämä Häävalssi-sukat näytti kivalta ja ohjeessa käytetty lanka oli vahvuudeltaan lähellä Novitan 7-veljestä, sitäpä siis kokeilemaan.. Värit valikoitui niistä mitä kaapissa sattui olemaan.  Yhden sydänkuvion ja palmikon jouduin jättämään pois ja sen vuoksi muokkaamaan hieman kuvion loppua, kun sukista uhkasi tulla liian pitkät tyttären jalkaan. Taitaa ne hieman suuret olla nytkin, mutta eiköhän se asia korjaannu ens talveen mennessä..

***

Ohje löytyy Niina Laitisen kirjasta "Villasukkien uusi vuosi"

Lanka Novitan 7-veljestä

lauantai 6. maaliskuuta 2021

Kolmas kerta toden sanoo..

Yksi viime joulun  lahjaneuleista oli saajalleen valmiiksi liian pieni. Aloitin uutta neuletta samalla Loki-neuleen ohjeella, mutta paksummalla langalla.. Saatuani kaarrokeosuuden valmiiksi testautin sitä omalle 5-vuotiaalle ja totesin että hups, taitaa tulla liian iso yksivuotiaalle.. 🤭 Jätin paidan kesken ja aloitin taas uuden, vanhan tutun Trio-neuletakin (nro 4). Siitä tuli vihdoin (pienellä kasvunvaralla) sopiva. Siis kolmas kerta toden sanoi! Koetilkku, jota en yleensä ikinä tee, olisi kenties säästänyt tältä kaikelta säätämiseltä ja kummityttö olisi saanut heti sopivan paidan..
Kesken jääneen numero kakkosen jatkoin tietysti loppuun ja sen sain valmiiksi tänä aamuna. Siihenkin neuloin hieman kasvunvaraa. 
Loki-neuleen suomennetun ohjeen löysin blogista Pieni lankarulla, mutta nyt kun olisin linkittänyt sivun tähän, ei ohjetta enää löytynytkään.. Hassua, sillä eilen vielä tarkistin ohjeesta jotakin ja silloin se oli vielä sivustolla..

Trio-neuletakin ohje taas löytyy Veera Jussilan kirjasta Neulekekkerit.

Lanka on molemmissa Novitan 7-veljestä.

lauantai 27. helmikuuta 2021

Jonsukat

 Jonsukat tyttärelle hänen itsensä valitsemissa väreissä. Yksi virhe pujahti ekaan sukkaan ja toiseen tein  saman virheen sitten tarkoituksella.. :D

Mun ei oo pitkään aikaan tarvinnut itse tehdä sukkia, kun mieheni tädiltä on tullut aina joulun alla villasukkalähetys. Mutta nyt oli täti väsynyt kutomiseen ja nyt saankin tehdä sukat itse.  Nämä oli kuudennet villasukat tälle vuodelle, joten puolet perheestä on nyt sukitettu. :)

Malli ei ole suoraan mikään Jonsukkien malleista, vaan sovellettu.
Lanka Novitan 7-veljestä.

lauantai 6. helmikuuta 2021

Pöytävalaisin betonista




Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty! Tätä valaisinta olen suunnitellut jo monta vuotta ja nyt sain sen vihdoin tehtyä.. Vastaavia olisi löytynyt kyllä kaupoistakin, mutta halusin kuitenkin tehdä itse vaikka tarvikkeet taisivat kustantaa hieman enemmän..

Valoin lampunjalan turkkilaisjugurttipurkkiin. Ämpärin keskelle laitoin talouspaperirullan hylsyn jonka ympärille kieputin pari A4:sta ja kelmua - näin sain riittävän leveän aukon Clash Ohlsonilta ostamalleni lampunpidikkeelle. Kelmutetun kynän avulla sain lampun johdolle kolon valuun. Lampunpidikkeen liimasin kuumaliimalla ja pohjaan huovasta palaset jotta lampunjalka ei naarmuttaisi pöydän (tai oikeastaan pianon) pintaa.. Lamppu on myös Clasulta.