maanantai 28. syyskuuta 2020
Omenarahkakakku
sunnuntai 20. syyskuuta 2020
Täytekakku ristiäisiin
Sain taas tehdä täytekakun lastemme uusimman serkun ristiäisiin. Sain vapaat kädet täytteiden ja koristeluiden suhteen. Ja näin syksyihmisenä koristeiden osuus oli mulle tietysti heti selvää.. 😊 Jouduin toimittamaan kakun jo eilen, vaikka juhla on vasta tänään kun en töiden vuoksi sitä tänään olisi ehtinyt ajoissa tehdä.
perjantai 11. syyskuuta 2020
Syksyiset tyynynpäälliset
Aloittelin viikko sitten jälleen uutta sydäntyynyä, mutta se jäi silloin vaiheeseen. Koko viikon odotin tätä päivää kuin kuuta nousevaa, kun tiesin että tänään vapaapäivänä viimeistään ehdin jatkamaan ompelua.. Palasin siis elokuun alussa takaisin töihin ja kyllä se niin vain on, että työt haittaa harrastamista.. 🤭
Tyynyihin valikoitui väreiksi syksyisiä sävyjä, onhan syksy mun lemppari vuodenaika ja monet syksyn väreistä lempivärejäni. ❤️🧡💚💛
Sydäntyynyyn kaava on tilattavissa Etsystä, vaahteranlehden kaava löytyy ilmaiseksi täältä.
keskiviikko 19. elokuuta 2020
Mustikkamehu
Saatiin muutama viikko sitten maistaa serkkuni miehen tekemää mustikkamehua, joka vei ihan kielen mennessään.. Tietysti pyysin ohjeen itselleni, se löytyi Kotikokki-sivustolta Mummin mustikkamehu -nimellä. En nyt selvinnyt poimimaan mehua varten tuoreita mustikoita, joten tein mehun pakastetuista. Alkuperäinen ohje on litralle vettä ja löytyy tuolta linkin takaa, alla on minun versioni viisinkertaisena.
Mustikkamehu
1 litra mustikoita
3 3/4 dl sokeria
1/2 tl suolaa
5 rkl perunajauhoa
Kiehauta vesi. Lisää mustikat kiehuvaan veteen ja keitä hiljakseen 15 minuuttia. Kaada mehu siivilän läpi, painele mustikoista kaikki irtoava mehu. Laita kattila uudelleen levylle, lisää sokeri ja suola ja keitä hetki. Sekoita perunajauho kylmään vesitilkkaan ja kaada norona mehun sekaan. Sekoittele hetki ja laita mehu kylmään jäähtymään.
***
Vinkki! Älä heitä siivilään jäävää sosetta pois, siitä voi tehdä vaikka mustikkapiirakan!
sunnuntai 16. elokuuta 2020
Yksisarvistäytekakku
lauantai 1. elokuuta 2020
Jäätelökakku lastensynttäreille
lauantai 18. heinäkuuta 2020
Nipsukukkaro
No, onhan kukkarossa myös taustapuoli ja sen ompelin sitten pienistä tilkuista ja kokeilin myöskin kantha-kirjontaa. Helppoa ja kivaa.
Timantti olisi saanut olla hiukan pienempi tähän työhön ja muutenkin malli vaatii pientä muokkausta päästäkseen jatkoon.. Tikkaukset timantin ympäri ja saumakohtiin tein hopeisella langalla, joka on pyörinyt laatikoissani varmasti yli kymmenen vuotta. Lanka katkeili muutamaan otteeseen eikä sitä meinannut millään saada neulan silmästä läpi. Siksi se varmaan aikoinaan on laatikkoon pyörimään jäänytkin..
Melkein en raaskinut edes antaa tätä lahjaksi, kun olisin tykännyt siitä itsekin.. :) Onneksi kukkaron ja laukun kehyksiä jäi vielä parit, jospa saisin itsellekin tehtyä..










