maanantai 28. syyskuuta 2020

Omenarahkakakku

 

Tämä ohje löytyy blogista jo vanhastaan muutaman vuoden takaa, mutta laitanpa uudelleen.. Tarkoitukseni oli tehdä tätä jo viime viikolle naisten saunailta, mutta en silloin ehtinytkään leipomaan.. Lapset oli taas poimineet omppuja ja innostuin ennen yövuoroa tekemään ompuista kakun. Taidan viedä sen mennessäni töihin, eikös yövuoro vaadi aina vähän tuhdimmat eväät..?
Omenarahkakakku

Pohja:

100 g voita
3/4 dl sokeria
1 kananmuna
2,5 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta

Täyte:

200 g voita
500 g maitorahkaa
1,5 dl kermaa
4 kananmunaa
2 dl sokeria
2 tl vaniljasokeria

5 omenaa
2 rkl kanelia

Vaahdota pehmeä voi sokerin kanssa. Lisää kananmuna hyvin vatkaten. Sekoita leivinjauhe vehnäjauhoihin ja lisää taikinan joukkoon, sekoita nopeasti. Painele taikina irtopohjavuoan pohjalle ja reunoille.

Sulata voi ja sekoita kaikki täytteen aineet keskenään. Kaada täyte pohjan päälle, asettele lohkotut omenat täytteen päälle ja ripottele pinnalle kanelia.

Paista kakkua 200 sateisessa uunissa 30-40 minuuttia. Täyte tutisee uunista otettaessa, mutta jäähtyessään kiinteytyy. Parhaimmillaan kakku on vasta seuraavana päivänä!

sunnuntai 20. syyskuuta 2020

Täytekakku ristiäisiin

 Sain taas tehdä täytekakun lastemme uusimman serkun ristiäisiin. Sain vapaat kädet täytteiden ja koristeluiden suhteen. Ja näin syksyihmisenä koristeiden osuus oli mulle tietysti heti selvää.. 😊 Jouduin toimittamaan kakun jo eilen, vaikka juhla on vasta tänään kun en töiden vuoksi sitä tänään olisi ehtinyt ajoissa tehdä.

Pohja on 7 munan sokerikakkupohja 
kostutus vettä ja vaniljasokeria täyte vadelmamoussea
kuorrutus 8dl laktoositonta vispikermaa

perjantai 11. syyskuuta 2020

Syksyiset tyynynpäälliset

 

Aloittelin viikko sitten jälleen uutta sydäntyynyä, mutta se jäi silloin vaiheeseen. Koko viikon odotin tätä päivää kuin kuuta nousevaa, kun tiesin että tänään vapaapäivänä viimeistään ehdin jatkamaan ompelua.. Palasin siis elokuun alussa takaisin töihin ja kyllä se niin vain on, että työt haittaa harrastamista.. 🤭

Tyynyihin valikoitui väreiksi syksyisiä sävyjä, onhan syksy mun lemppari vuodenaika ja monet syksyn väreistä lempivärejäni. ❤️🧡💚💛

Sydäntyynyyn kaava on tilattavissa Etsystä, vaahteranlehden kaava löytyy ilmaiseksi täältä.

keskiviikko 19. elokuuta 2020

Mustikkamehu

 Saatiin muutama viikko sitten maistaa serkkuni miehen tekemää mustikkamehua, joka vei ihan kielen mennessään.. Tietysti pyysin ohjeen itselleni, se löytyi Kotikokki-sivustolta Mummin mustikkamehu -nimellä. En nyt selvinnyt poimimaan mehua varten tuoreita mustikoita, joten tein mehun pakastetuista. Alkuperäinen ohje on litralle vettä ja löytyy tuolta linkin takaa, alla on minun versioni viisinkertaisena.

 Mustikkamehu

5 litraa vettä
1 litra mustikoita
3 3/4 dl sokeria
1/2 tl suolaa
5 rkl perunajauhoa

Kiehauta vesi. Lisää mustikat kiehuvaan veteen ja keitä hiljakseen 15 minuuttia. Kaada mehu siivilän läpi, painele mustikoista kaikki irtoava mehu. Laita kattila uudelleen levylle, lisää sokeri ja suola ja keitä hetki. Sekoita perunajauho kylmään vesitilkkaan ja kaada norona mehun sekaan. Sekoittele hetki ja laita mehu kylmään jäähtymään. 

***

Vinkki! Älä heitä siivilään jäävää sosetta pois, siitä voi tehdä vaikka mustikkapiirakan!


sunnuntai 16. elokuuta 2020

Yksisarvistäytekakku

 

Tänään meillä juhlittiin kolmen lapsen yhteisiä synttäreitä. Yksisarviskoristeen piti tulla edellisessä postauksessa olleen jäätelökakun päälle, mutta se ei silloin ehtinyt kuivua ja niinpä koriste jäi odottamaan näitä synttäreitä. Täytekakku tehtiin muilta osin nuorimman sankarin (5v) toiveiden mukaan. 9 munan sokerikakkupohjan välissä on kinuskimousse.

lauantai 1. elokuuta 2020

Jäätelökakku lastensynttäreille

Meillä vietettiin tällä viikolla kahden tytön yhteisiä kaverisynttäreitä ja tein synttäreille jäätelökakkua. Se olikin hyvä, sillä tällä kertaa kakku kului kokonaan. Pohjaksi tein keksipohjan 20 cm irtopohjavuokaan hyydykekakun tapaan ja painelin kolme litraa hieman pehmennyttä jäätelöä päälle. Laitoin kakun pakkaseen jo edellisenä päivänä ja otin sulamaan noin puoli tuntia ennen tarjoilua. Pelkäsin vähän, ehtiikö keksipohja sulamaan vai tarvitaanko leikkaamiseen moottorisahaa, vaan hyvin ehti..
Koristeenkin tein, mutta sepä ei ehtinytkään kuivumaan ja olisi se tainnut olla vähän turhan isokin tähän kakkuun.. Se koriste jäi sitten odottamaan pikkusiskon tulevia synttäreitä. :) Onneksi tytöt tekivät samalla itse omia koristeitaan minulta ylijääneestä sokerimassasta ja ne ehtivät sen verran kuivua että saatiin kakkuun koristeetkin..

lauantai 18. heinäkuuta 2020

Nipsukukkaro

Lueskelin yhtenä aamuna blogeja, kun Pikku Akan tilkkuvakasta löysin yhtäkkiä idean mitä tehdä kummitytölle synttärilahjaksi.. Pikku Akka oli kokeillut kantha-kirjontaa nipsukukkaroon. Innostuin tuosta kirjonnasta ja lähdin miltei siltä istumalta kangaskaapille. Mutta tilkkuja kaivaessani löysinkin kauan sitten piirtämäni paper piecing timantin ja lopulta aloinkin tekemään sitä..

No, onhan kukkarossa myös taustapuoli ja sen ompelin sitten pienistä tilkuista ja kokeilin myöskin kantha-kirjontaa. Helppoa ja kivaa.
Timantti olisi saanut olla hiukan pienempi tähän työhön ja muutenkin malli vaatii pientä muokkausta päästäkseen jatkoon.. Tikkaukset timantin ympäri ja saumakohtiin tein hopeisella langalla, joka on pyörinyt laatikoissani varmasti yli kymmenen vuotta. Lanka katkeili muutamaan otteeseen eikä sitä meinannut millään saada neulan silmästä läpi. Siksi se varmaan aikoinaan on laatikkoon pyörimään jäänytkin..

Melkein en raaskinut edes antaa tätä lahjaksi, kun olisin tykännyt siitä itsekin.. :) Onneksi kukkaron ja laukun kehyksiä jäi vielä parit, jospa saisin itsellekin tehtyä..